Logga in
Sve
  • Eng
  • Sve

Scandinfo som ingår i Origo Group har behov av att förstärka vårt team och söker därför en projektledare. Som projektledare hos oss erbjuds du ett intressant och utvecklingsorienterat arbete med stor potential att påverka och bidra till resultatet. Det intresse och den kunskap vi har om de branscher och kunder vi väljer att arbeta med ligger till grund för våra lösningar.

Vi söker dig som älskar kunskap, som är nyfiken på din omvärld och som vill hjälpa andra att fatta beslut. Arbetet som projektledare innebär att driva projekt inom såväl kvalitativa- som kvantitativa marknadsundersökningar. Du arbetar självständigt med projekten allt från kundkontakt, behovsanalys, metodupplägg, offert, genomförande, analys, presentation, workshops etc.

Vi söker dig som sannolikt har arbetat på leverantörssidan i researchföretag eller har erfarenheter av marknadsanalys på kundsidan. Du har en bakgrund med att ha arbetat med analys relaterad till varumärkesutveckling, kundrelationer eller utveckling av koncept och kommunikation. Som person är du nyfiken, orädd och med ett driv att få saker gjorda. Du trivs i en organisation med platt struktur och stor frihet att själv påverka ditt arbete.

Troligt är att du har någon form av akademisk bakgrund och du har goda kunskaper i svenska och engelska. Vi ser också positivt på om du har erfarenhet och/eller intresse av försäljning och kommunikation.

Tjänsten är på heltid med placering i Göteborg. Vi kan erbjuda en arbetsplats med ett högt tempo, korta beslutsvägar i en organisation som ger stora möjligheter att växa och utvecklas snabbt.

Kontakt och ansökan
Är du intresserad och stämmer in på profilen skickar du in en personlig presentation och CV där du tydligt beskriver dina erfarenheter och kompetenser inom ovanstående områden och varför du är intresserad av tjänsten. Specificera också eventuell annan erfarenhet som kan vara extra relevant. Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Katarina Åkesson på katarina.akesson@origogroup.com. Notera att vi arbetar med urvalet löpande. Du ansöker om tjänsten genom att bifoga din personliga presentation och ditt CV, senast 10 november till katarina.akesson@origogroup.com.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Katarina Åkesson är från och med den 11 september 2017 ny VD på Origo Group.

Jag ser oerhört mycket fram emot att påbörja byggnationen av framtidens nya researchbolag, säger Katarina Åkesson, VD på Origo Group. Behovet av fördjupade insikter om medarbetare, kunder/brukare, varumärken och produkter har aldrig varit större. Det i kombination med en förändrad omvärld med bland annat högre tempo och flera insiktskällor, gör att det ställer högre krav på vår leverans och analys. Vår breda kompetens och samlade erfarenhet gör Origo Group till en stark aktör på marknaden, avslutar Katarina Åkesson.

Fakta:
Origo Group bildades augusti 2017 och har sin bakgrund i de tidigare researchbolagen CMA Research AB, Markör Marknad & Kommunikation AB och Scandinfo Marketing Research. Ägare till Origo Group är Valedo Partner. Origo Group har idag kontor i Stockholm, Göteborg och Linköping. Origo Group är starka inom både offentlig och privat sektor, kvantitativ och kvalitativ analyskompetens och har egen systemutvecklingsavdelning.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

I augusti 2016 gick CMA Research AB och Markör Marknad & Kommunikation AB samman och bildade med Valedo som ny huvudägare ett gemensamt bolag. Nu förvärvas Scandinfo Marketing Research AB och det gemensamma bolaget tar i samband med detta namnet Origo Group AB.

Origo Groups målsättning är att erbjuda våra kunder bästa möjliga förutsättningar att fatta insiktsdrivna beslut för affärs- och organisationsutveckling. Vi är sedan tidigare starka inom kvantitativa undersökningar och analyser. Med Scandinfo får vi nu även en stark kompetens inom den kvalitativa sidan. Dessutom får vi en förstärkning inom systemutveckling för att driva utvecklingen av innovativa teknikbaserade lösningar inom Market Research.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Det är knappast en nyhet att vi brinner för bilbranschen, det har vi gjort sedan starten 1982! Vår bilpanel består idag av över 10 000 bilintresserade svenskar bosatta i hela landet. Med bilpanelen kan vi snabbt ställa frågor och ta tempen på vad konsumenter tycker och därmed förmedla värdefulla insikter till branschen.

Den senaste undersökningen som vi genomförde med våra bilpanelister var i ämnet Ny Bilteknik. Här borrar vi oss ner i aktuella ämnen som förarlösa bilar, smart teknik och nya transportlösningar.

Hur viktig är exempelvis nivån av smart teknik inne i kupén när en ny bil ska väljas? Skiljer sig en Audiägares åsikter mot en ägare av Citroën eller Tesla? Vi jämför mellan 29 olika bilmärken!

Hur ser konsumenten på nya transportlösningar? Är konsumenten intresserad av att låna ut sin bil när hen inte behöver den, via en app likt företaget Airbnb för bostäder? Det finns många situationer idag när bilen blir stående, som på en parkeringsplats utanför arbetsplatsen. Har du själv bil kommer du kanske på ett eget exempel?

Förarlösa bilar fortsätter att väcka debatt och känslor, i takt med att vi kommer allt närmare en värld där dessa fordon blir tillgängliga. Ta reda på vad panelen anser om faktorer som säkerhet, tidsbesparing och miljöskäl vid förarlös biltransport.

Ett intresseväckande resultat gäller Sveriges vanligaste bilmärke Volvo. I jämförelse med den totala panelen är Volvoägaren i genomsnitt 9 procentenheter mer positivt inställd till ny teknik.

Är du intresserad av att ta del av resultat eller ställa egna frågor till bilpanelisterna? Kontakta då Andrea på Scandinfo.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Tid: 11 maj, kl. 12 – kväll (officiellt program till ca kl.17)
Plats: Scandinfos kontor i Göteborg (Kungsgatan 42)

Vi börjar dagen med lunch och därefter följer spännande talarpass och workshops. Vid cirka klockan 17 bryter vi för mingel där vi bjuder på lättare förtäring. Vi vill uppmuntra er att stanna kvar på kvällen och vara med på minglet då ni under avslappnade former har möjlighet att bolla idéer och tankar med andra bolag men också med oss konsulter och systemutvecklare inom Bostad och Fastighet.

Anmäl dig här!

Anmäl dig senast 2 maj

Trendspaning: Consumer Stories 2017-2019

Consumer Stories är Norges främsta konsumenttrendrapport. Consumer Stories är inte en vanlig trendrapport som pekar på den senaste ”hypen”. Det är en väldokumenterad och konkret beskrivning av vad man behöver göra för att lyckas med att träffa rätt behov och förstå konsumentens beteende och förväntningar idag och de närmaste åren framöver. Genom exempel, fakta och inspiration får vi verktygen hur man kan lyckas med att skapa bättre relationer och starkare konkurrenskraft genom att sätta konsumenten i centrum.

Talare: Ole Petter Nyhaug
Ole Petter har i 15 år varit i framkant när det gäller utveckling inom marknadsanalys och konsumentinsikt som framgångsrik entreprenör. Han har arbetat på global nivå med kunder som Coca-Cola, Unilever, Audi, IKEA, Heineken och Vodafone för att nämna några. Ole Petter är en uppskattad föreläsare inom konsumenttrender och morgondagens marknadsföring och marknadsanalys.

Hur kommer framtidens studentbostad att se ut?

Inom ramen för Boverkets innovationsstöd har Studentbostadsföretagen tillsammans med White arkitekter och Stockholms Studentbostäder genomfört ett projekt om framtidens studentbostäder. I projektets första steg genomfördes en rikstäckande marknadsundersökning med 2 035 studenter över hela landet, som sedan kompletterades med ett onlineforum med 31 studenter. Baserat på undersökningens resultat och Boverkets nya byggregler har White arkitekter tagit fram tre konceptbostäder; uniBo, duoBo och multiBo. Stockholm Studentbostäder är nu på gång att bygga bostäder inspirerade av dessa konceptboenden. På eventet kommer ni även ges möjlighet att med VR-glasögon kliva in framtidens studentboende.

Talare: Martin Johansson
Martin är generalsekreterare på Studentbostadsföretagen och har arbetat inom organisationen sedan 2008. Med sin långa erfarenhet är Martin en av de personer som har den bredaste kunskapsbasen i landet när det gäller studentbostadsfrågor.

Vart ska vi? Varför då? Och hur kommer vi dit?

Vad är EGENTLIGEN målet med kundnöjdhetsarbete? Hur går man från bra till imponerande i kundens ögon? Hur hänger saker i kundnöjdhetsvärlden egentligen ihop? Det är frågor som kommer att beröras före eftermiddagens workshop om kundnöjdhet tar vid.

Talare: Eva Hauge
Eva har arbetat i 17 år med kundnöjdhetsutveckling och organisationsutveckling. Hon har bred erfarenhet av många olika branscher där hon ofta leder workshops i syfte att utveckla människor och organisationer i just kundnöjdhet.

Workshop LiveSteps/kundnöjdhet

Sista delen av dagen kommer ha fokus på LiveSteps och kundnöjdhet. Här kommer ni att vara aktiva vid olika stationer, t.ex.:
• Hur tolkar och arbetar ni på bästa sätt med prioplanerna och utifrån dessa gör åtgärder/handlingsplaner?
• Hur kan vi arbeta med de öppna kommentarerna på bästa sätt?
• Hur håller vi kundnöjdhetsarbetet levande?

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Consumer Stories är inte en vanlig trendrapport som pekar på den senaste ”hypen”. Det är en väldokumenterad och konkret beskrivning av vad företag behöver göra för att lyckas med att träffa rätt behov och förstå konsumentens beteende och förväntningar i dag och de närmaste åren framöver. Genom inspirerande exempel och fakta får vi insikter om hur företag kan lyckas med att skapa bättre relationer och starkare konkurrenskraft genom att sätta konsumenten i centrum.

Talare är Ole Petter Nyhaug, Partner och Creative Director på Scandinfos norska samarbetspartner Opinion AS. Han har i 15 år varit i framkant när det gäller utveckling inom marknadsanalys och konsumentinsikt som framgångsrik entreprenör och har arbetat på global nivå med kunder som t ex Coca-Cola, Unilever, Audi, IKEA, Heineken och Vodafone. Han är en uppskattad föreläsare inom konsumenttrender och morgondagens marknadsföring och marknadsanalys.

Plats: Scandinfos kontor i Göteborg (Kungsgatan 42)

Datum och tid: 11 maj. Frukosten står framdukad från klockan 07.30. Klockan 08.00-08.45 pågår frukostseminariet. Programmet avslutas strax före klockan 09.00 men stanna gärna kvar och mingla

Anmäl dig här!

Anmäl dig senast 4 maj

 

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Det är frågor som många bostadsbolag och kommuner funderar kring. Att Sverige behöver fler bostäder är ingen nyhet. Behovet finns i både större och mindre kommuner men var i kommunen vill invånarna helst bo? Och hur vill invånarna helst bo?

Scandinfo har utvecklat nyproduktionsstudier som hjälper kommuner, bostads- och byggföretag att planera ett byggande som är anpassat efter behov, efterfrågan och önskemål. Nyproduktionsstudier omfattar allt från prospektering om man ska bygga, var man ska bygga och hur bostaden ska vara utformad. Modellen ger input och beslutsunderlag till såväl arkitekter, bostads- och fastighetsbolag, byggföretag och kommunen.

Vad ger nyproduktionsstudierna svar på?

Vilket område/ort eller vilken stadsdel är mest attraktiv?

Vilken upplåtelseform vill invånarna ha? Vilka invånare vill ha hyreslägenhet, vilka vill ha bostadsrätt vilka vill ha villa eller radhus?

Hur många rum eller kvadratmeter har störst efterfrågan/potential? Hur skiljer sig önskemålen mellan olika invånargrupper?

Hur mycket kan invånarna tänka sig att betala för en nyproducerad bostad? Ligger det i linje med faktiska kostnader? Är det mer eller mindre än den befintliga kostnaden?

Vilka önskemål och prioriteringar har invånarna vad gäller standard och utrustning?

Hur många är intresserade av att bo i ett specifikt område? Är underlaget tillräckligt för att motivera en nyproduktion?

Hur ser migrationen ut – vilka orter eller stadsdelar vill man flytta från och vilka orter eller stadsdelar vill man flytta till?

Hur ser framtidsplanerna ut vad gäller flytt?

Att genomföra en nyproduktionsstudie är kort och gott ett sätt att känna sig tryggare med beslut som fattas i samband vid nyproduktion. Är du nyfiken på att veta mer om hur vi kan hjälpa er med de funderingar som ni har kring nyproduktion, tveka inte att kontakta oss!

Vill du läsa mer om nyproduktionsstudier som vi har gjort för olika uppdragsgivare, klicka då på länkarna nedan:

 

Nyproduktionsstudier för Hyresbostäder Norrköping och Göingehem:

Fastighet

Nyproduktionsstudie för Studentbostadsföretagen, White Arkitekter och Stockholms Studentbostäder:

Gästblogg: Som man frågar får man svar

Gästblogg: Marknadsanalys ger innovativa bostäder

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Ett av Scandinfos viktigaste uppdrag är att effektivt förmedla statistik till våra kunder. Snabbt är lika med bättre vilket är en ständig utmaning vid visualisering av data. Enligt kanadensisk forskning klarar den digitala människan i genomsnitt att fokusera i 8 sekunder, därefter vill vi vidare.

Tack och lov bjuder idag marknaden på mängder av verktyg som kan göra skillnad mellan arkivering i skrivbordslådan och agerbara handlingsplaner.

Det räcker inte längre med korrekthet. Datan som presenteras måste också paketeras in i ett attraktiv format. Enkelhet är ledordet. Sann konkurrenskraft finns i de företag som möjliggör för flest medarbetare att förstå och tolka datans budskap. Därför hamnar visualisering av data på ett naturligt sätt i strålkastarljuset.

Som anställd på Scandinfo presenterar jag därför några av trenderna på området.

Minimalism och simplifiering

Att jobba med data är att berätta en historia. Under detta år kommer marknaden fortsätta gallra bort alla element från en graf som inte adderar värde, eller ytterligare insikt.

Ett annat effektivt sätt att jobba med förenkling är visuell kontrastering. Denna typ av teknik sparar tid genom att snabbt dra uppmärksamhet till grafens huvudpoäng. Undvik att överkomplicera. Vid tillfällen där mycket information på samma ställe är berättigad, blir en tydlig visuell ordning allt mer essentiell.

Det finns många exempel som förkroppsligar minimalismtrenden. Här är ett som gör det lätt att snabbt se hur många bilar som finns på bilden. I detta fall med hjälp av kontrastering som färg, positionering och märkning.

minimalisering och simplifiering

Låt oss själva interagera

Vi vill idag, i allt större utsträckning, själva vara aktiva när vi arbetar med data och statistik. Exempel på det är individanpassade dashboards, drag- and- drop funktionalitet eller att kunna föra musen över ett diagrams viktigaste punkter. Ännu mer spännande blir det när det finns smarta länkar mellan grafer som gör det möjligt att borra sig ner i mer detaljer. Beskrivande text som dyker upp vid punktberöring skapar också mervärde.

Trenden framåt är att fortsätta hitta lösningar som ökar den interaktiva kundupplevelsen. Ett konkret exempel kan vara att låta användaren själv välja sin analysvinkel. Detta genom att vrida och vända på en multidimensionell graf i 3D.

Klicka på länken för att se ett exempel från en av Scandinfos egna systemlösningar, LiveSteps riktat mot bostadsbranschen.

Animation och Virtual Reality

Utveckling fortsätter med rasande takt mot animerad statistik, det vill säga grafer med rörelse. Ta kunden med på en resa genom tiden med ett enkelt playtryck.

Hans Rosling är ett bra exempel på en pionjär som genom organisationen Gapminder utvecklade animerade rörelsebubblor för att demonstrera världens hälsoutveckling.

En annan (något nyare inspirationskälla) är baserad på börsindexet Nasdaq. Klicka på länken för en häftig upplevelse oavsett tillgång till Virtual Reality glasögon, mobilen eller datorn.

Is the Nasdaq in another bubble? By Wall Street Journal

Is the Nasdaq in another bubble

Titthål in i framtiden

De allra flesta företag jobbar idag med att förutsäga framtiden genom att analysera data. Vanligast är det att anta ett historiskt perspektiv, det vill säga från då till nu. Men det finns bättre sätt!

Att visualisera data med prediktiv analys ökar i popularitet. Sådana lösningar har också blivit enklare att åstadkomma i takt med att den tillgängliga datan har exploderat och blivit billig att lagra. Med modern teknologi letar datorn efter mönster och samband i datan. Algoritmer baserade på väldefinierade instruktioner gör därefter sannolikhetsbedömningar och räknar fram ett resultat.

För Scandinfo är det också viktigt att ge våra kunder ett titthål in i framtiden. Vi har därför utvecklat system som genererar handlingskraftiga prioritetsplaner (prioplan). Prioplaner bygger bland annat på en korrelationsanalys där kundens data också benchmarkas mot konkurrenter.

Bilden nedanför visar hur detta kan se ut.

prioplan

Integrationer

Ett annat område som växer är visuella paketlösningar baserat på integrationer. Företag vill få utökad insikt genom att titta på data från flera källor i samma system. Branschen blir allt mer bekväm med att jobba med stora mängder av data, och anser det nödvändigt.

Det finns såklart många olika typer av värdeökande integrationer. Ett konkret exempel kan vara att presentera resultat från marknadsundersökningar tillsammans med data från sociala medier eller klicktryck på nätet.

Mycket av denna typ av information är självklart inte lätt att tolka i ostrukturerat format, men behovet fortsätter att växa för rätt expertis med kompetens nog att klara utmaningen.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Ständigt väcks tankar om hur vi svenskar tänker jämfört med människor i andra delar av världen. För att kunna besvara sådana frågor är Scandinfo medlem i nätverket ”Global NR”. Idag presenterar vi delar av det svenska resultatet med fokus på robotsamhället. Vi väntar fortsatt på att kunna ta del av den fullständiga (globala) undersökningen.

Hur bekväma är vi inför tanken på att i framtiden samspela med robotar i vardagen? Tror vi att en sådan utveckling är möjlig före 2027, det vill säga inom 10 år? I ett riksrepresentativt urval har frågor ställts inom 6 yrkeskategorier; roboten som chef, kollega, bilförare, eller inom mer specifika roller som receptionist, servitör och städpersonal.

Svensken obekväm till robotsamhällets utbredning

Resultatet som helhet visar att svenskarna är obekväma med en utbredning av robotsamhället. Totalt sett har vi också relativt låg tilltro till snabba tekniska framsteg. Spännande nog observerar Scandinfo att förtroendet till forskning och teknik är högre än vad vi är bekväma med. Det finns också två starka trendbrott i studien som var extra intressanta att ta del av. Mer om det nedan!

Mest negativa ställer vi oss till chefen som robot. Endast 3 % tror på en sådan verklighet på deras arbetsplats före 2027. Hela 89 % är obekväma. Relaterat till våra arbetsplatser får även robotkollegan och receptionisten låga betyg. Att betjänas av en robotservitör på favoritrestaurangen ses inte heller på med någon större entusiasm. Dessa (usla) resultat är kanske inte helt otänkbara att koppla till frågan om en robot verkligen är kapabel till att förstå våra känslor?

Trendbrott kring robotstyrda bilar och städ i hemmet

Studiens trendbrott och delvis mer positiva attityder hittades i kategorierna; robotstyrda bilar och städ i hemmet. Totalt sett är vi mest positiva till robotstädaren! Denna får högst betyg gällande tilltro bland svenskarna (37 %), och förknippas med minst obekväma känslor (34 %). Även om vår rankningslista inte helt visar det, är det spännande att berätta att ännu fler visade acceptans för robotstädaren, än som ansåg den realistisk. Detta var den enda kategori med just denna, motsatt trend.

Det andra undantaget, roboten som styr din bil, tog hem andraplatsen gällande tilltro. Här ansåg 35 % det sannolikt att roboten tagit över rattkontrollen före 2027. I detta sammanhang var det slående att samtidigt kunna konstatera att hela 63 %, föregående resultat till trots, ställer sig obekväma till en sådan utveckling. Något som tyder på att aktörer som driver forskningen på självgående bilar, troligen står inför en stor utmaning! En annan slutsats för båda dessa (undantags-) branscher är att nutidens många medieuppslag om forskningsframsteg, kan ha inverkat positivt på nivån av tilltro. Många kanske också missade att ta del av inlägget i veckans affärer i januari i år om robotar som bankrådgivare!

Vilka robotar ser vi egentligen framför oss?

När vi slutligen tar ett steg tillbaka till studien som helhet, kan vi konstatera att den förvisso inte gör oss klokare på framförallt ett område; Exakt vilka typer av robotar är det egentligen flest svenskar föreställer sig när vi svarar på dessa frågor? Kanske den människoliknande robot vi mött i SVT:s dramaserie ”Äkta Människor”? Är det snarare en typ av självgående maskin som redan existerar inom vissa branscher, tillverkningsindustrin etc.? Är det kanske inte någon av dessa utan en helt annan?


Kika på statistiken nedan. Stämmer undersökningen med dina egna attityder?

Mest tilltro:

  • Städ                   37 %
  • Bilist                  35 %
  • Receptionist     21 %
  • Servitör             20 %
  • Kollega              13 %
  • Chef                    3 %

Mest obekväm:

  • Chef                   89 %
  • Kollega              77 %
  • Bilist                  63 %
  • Servitör             61 %
  • Receptionist     60 %
  • Städ                   34 %

 

 

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Jag och några av mina närmsta kollegor arbetar gentemot en bransch som vi kanske inte direkt kan kalla för snabbrörlig, nämligen bostad- och fastighetsbranschen. Som bolag inom en snabbrörlig sektor t.ex. handel är det i de allra flesta fall en självklarhet att ha koll på sitt varumärke och därmed mäta kännedom och image.

I bostads- och fastighetsbranschen är det enligt min uppfattning inte lika etablerat och mycket tror jag handlar om att man inte ser nyttan. För några år sedan hörde jag en person som arbetar på ett bostadsbolag säga; ”vi behöver inte bry oss om vårt varumärke, vi har allt uthyrt ändå”. Nu tror jag inte att det är en gängse bild att inte behöva bry sig om sitt varumärke, men varför ska då ett bostad- och fastighetsbolag (eller annat bolag också för den delen som inte är inom snabbrörlig och inte har tuff konkurrens) mäta sitt varumärke?

Såhär ser jag på det…

Alla har ett varumärke oavsett om man jobbar aktivt eller inte med det. Existerar du som bolag, ja då har man en bild av er.

Och för att knyta an till ovanstående punkt, om man inte har en bild av er dvs. ni är okända, då är varumärket tomt. Jag tror att alla bolag vill vara kända för något, oavsett konkurrenssituation. Att mäta sitt varumärke stämmer av vad vi är kända för och om det stämmer med bilden av det vi vill vara kända för.

Stämmer vår inre bild med den yttre bilden, dvs. hur olika målgrupper uppfattar oss? Den inre bilden kan t.ex. vara att vi är ett lyhört och kompetent bolag med engagerade medarbetare som älskar sitt jobb. Är den allmänna bilden densamma? Att mäta är vägen till kunskap och ger möjlighet att agera för att stärka sitt varumärke.

Varför ska då ett bostads- och fastighetsbolag ha koll på sitt varumärke?

Även om t.ex. alla lägenheter eller lokaler är uthyrda (i dagsläget) står bolagen inför faktumet att attrahera rätt personal eller samarbetspartners. Då gäller det att varumärket innehåller något. Varför ska jag vilja arbeta med eller hos ett bolag istället för ett annat? Där skulle jag säga att varumärket spelar en avgörande roll.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}
Nyhetsbrev
Kontakt
  • +46 31 743 44 00
  • mail@scandinfo.se
  • Kungsgatan 42, 411 15 Gothenburg, Sweden