Logga in
Sve
  • Eng
  • Sve

Idag den 1 mars 2012 fyller ScandInfo Marketing Research 30 år. ScandInfo som idag är Sveriges största oberoende undersökningsföretag, har under dessa år tagit positionen som ett av Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag inom kundtillfredsställelse och varumärkesutveckling 

–  Vårt fokus har under alla år varit att ha ett bra samarbete med våra kunder och det har lett till att vi idag har långvariga affärsrelationer med flertalet av dem. För oss är det grundläggande att ständigt förbättra våra undersökningar tillsammans med våra kunder. Vi tror inte på att försöka sälja in ett färdigt koncept utan det handlar snarare om att förstå våra kunders verklighet och vad som är viktigt för dem, säger Jan-Inge Isacsson, VD på ScandInfo Marketing Research.

–  Jag är stolt över den resa som ScandInfo har gjort under dessa 30 år. Att arbeta med våra konsulter innebär att man som kund möts av ett stort engagemang. Medarbetarna brinner verkligen för att leverera undersökningar som hjälper våra kunder att bli bättre. Ända sedan bolaget bildades har enkelhet varit ett av våra ledord. Våra kunder ska känna att vi levererar relevant information som är tydlig och lätt att förstå och som blir konkreta verktyg i kundens förbättringsarbete. Detta kan våra kunder kräva av oss och det kommer att bli än mer viktigt i framtiden, avslutar Jan-Inge Isacsson.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

ScandInfo Marketing Research genomför sedan april 2010 Apoteksradarn som är en kontinuerlig varumärkesundersökning där bl a svenskarnas kännedom och uppfattning om apotekskedjorna följs. Trackingen visar att några av de mindre apotekskedjorna stärkte sitt varumärke inom service och kompetens under sista kvartalet 2011.

Den avreglerade apoteksmarknaden har fått en hel del kritik och Apoteksradarn visar att nykomlingarna på marknaden ända från början har haft svårt att imagemässigt konkurrera med Apoteket AB när det gäller att t ex ha serviceinriktad och kompetent personal. Apoteket AB behåller sin starka ställning men under förra kvartalet förbättrades resultaten på dessa båda egenskaper kraftigt för Vårdapoteket och Boots, två av de mindre aktörerna på marknaden.

– Uppenbarligen har dessa kedjor gjort något rätt under senare tid, säger Göran Erasmie på ScandInfo Marketing Research. Personalen hos de nya aktörerna kommer ofta från det gamla apoteksmonopolet och det finns ingen rationell anledning att tro att personalen är mindre kunnig bara för att den arbetar hos en ny apotekskedja. Det är dock uppfattningar om kedjornas image som vi mäter och de är inte alltid rationellt grundade utan baseras även på känslor och hörsägen. Vårdapoteket och Boots har påtagligt lyckats förändra bilden av sig bland allmänheten som känner till dem. Det skall bli spännande att se om de lyckas hålla ställningarna och om övriga konkurrenter också kommer förbättra sina varumärken på dessa parametrar, avslutar Göran Erasmie.

Apoteksradarn mäter även faktisk kundnöjdhet vid senaste besök hos de olika kedjorna. Även om Apoteket AB även där presterar bättre än konkurrenterna är skillnaderna väsentligt mindre än den imagemässiga skillnaden.

Fakta:
Apotekradarn är en varumärkestracking som genomförs av ScandInfo Marketing Research sedan april 2010. Varje vecka genomförs 75 intervjuer online med ett riksrepresentativt urval av individer i åldrarna 18-70 år. Urvalen dras slumpmässigt ur datainsamlingsföretaget Norstats telefonrekryterade och representativa Guldpanel med cirka 75 000 medlemmar i Sverige. Apoteksradarn mäter kännedom (spontan och hjälpt), apotekskedjor som besökts (någon gång, senast), syfte med senaste besök, nöjdhet med senaste besök, preferens, medlemskap i kundklubbar, image och demografi. Imagefrågan består av 15 attribut där respondenten får koppla samman attributet med det/de apotek som denne känner till och tycker passar in.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Bostadsbolaget i Göteborg skriver på sin hemsida om den kvalitativa undersökningen som ScandInfo genomförde under året. Istället för att genomföra en traditionell kundundersökning med enkätutskick, fick istället hyresgäster med annat modersmål än svenska tycka till i djupintervjuer hur de upplever Bostadsbolagets information och kommunikation.

För att läsa mer om vad hyresgästerna tyckte om Bostadsbolaget och deras kommunikation/information, klicka på länken nedan:

Bostadsbolagets hyresgäster tycker till – Det personliga mötet ger det lilla extra

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

”Vårt Göteborg” skriver om ScandInfos undersökning där besökare fick tycka till om hur nöjda de är med Konstmuseet, Konsthallen, Stadsmuseet, Röhsska museet och Sjöfartsmuseet Akvariet.

För att läsa mer om vad besökarna tyckte om museerna, klicka på länken nedan

Vårt Göteborg – Besökarna ger Göteborgs museer höga betyg

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

ScandInfo har nytt pressrum på MyNewsdesk. Pressrummet fungerar som ett socialt rum för journalister och bloggare och det är du som användare som bestämmer vad du vill veta och vilken typ av information du vill ha.

I det nya pressrummet samlas hela informationsflödet från ScandInfo med pressmeddelanden, nyheter, dokument och bilder. Där hittar du också kontaktuppgifter till ScandInfos presskontakter och personal.

Vi hoppas att du vill följa oss! För att få tillgång till all information i pressrummet kan du snabbt och enkelt registrera dig.

Gör så här:

1. Klicka här http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scandinfo-marketing-research

2. Klicka på ”Följ-knappen” överst på sidan

3. Upprätta din profil

Du är alltid välkommen att kontakta mig om du har frågor eller kommentarer.

Kontaktinformation:
Mats Wallgren
Presskontakt
Tfn: 0709-49 24 05
E-post: mats.wallgren@Scandinfo.se

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Den 18-19 maj ställer ScandInfo ut på Sabos kommunikationsdagar i Växjö.

Årets kommunikationsdagar har fokus på ungdomarna. Hur ser framtidens boendetrender ut? Hur kan kommunikationen med unga optimeras? Under kommunikationsdagarna träffas SABO-företag från hela landet för att inspireras och utbyta erfarenheter i dessa frågor.

För mer information, kontakta David de Courcy, på telefon 031-743 44 50 eller 0709-48 34 76, e-post: david.decourcy@scandinfo.se.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Framtidsdagen den 24 mars 08.30-11.00 hos ScandInfo!

Den 24 mars 2010 är det dags igen! ScandInfo anordnar ett frukostseminarium om framtiden under mottot ”I morgon är en annan dag”.

Syftet med seminariet är att inspirera våra kunder (och oss själva) till att tänka nya tankar som kan hjälpa våra verksamheter att möta kraven från morgondagens konsumenter och kunder.

Vi bjuder in två personer som inspirerar oss på ScandInfo; Anna Gilpin, seniorkonsult på Trend och Innovationsbyrån Bengal och Ola Gaute Aas Askheim, VD på Opinion – båda samarbetspartners till ScandInfo. De kommer presentera delar ur trendseminariet Scandinvian Futures 2010, se www.scandinavianfutures.no

Anna kommer i sin presentation att fokusera på Skandinaviska konsumenttrender 2010. Ola Gaute presenterar Living Labs – sociala medier som verktyg i kvalitativ research.

Är du intresserad av att delta? Kontakta Sofia Götestam, ScandInfo senast den 17 mars, 2010sofia.gotestam@scandinfo.se

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel får hyfsade betyg. Men nykomlingarna på den svenska apoteksmarknaden har inte alls samma anseende bland konsumenterna som statliga Apoteket när det gäller service och kompetens.

Det är fortfarande i första hand Apoteket som svenskarna förknippar med kunskap och service.

De nya aktörerna på apoteksmarknaden har en lång väg kvar att gå innan deras anseende på de områdena kan mäta sig med det gamla monopolföretaget.

Det här visar Apoteksradarn, attitydundersökningar bland konsumenterna som kontinuerligt görs av företaget Scandinfo Marketing Research.

– Det är helt klart så att det är Apoteket som starkast förknippas med både service och kunnighet, säger Göran Erasmie på Scandinfo Marketing Research.

– Alla nya aktörer kommer långt efter. Men i kampen om andraplatsen är det ganska jämnt mellan Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel.

Enligt attitydundersökningarna upplever nästan hälften, 48 procent, av de svenskar som har en relation till statliga Apoteket att personalen där är mycket kunnig. Motsvarande tal för de främsta utmanarna, Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel, är 20 respektive 17 procent.

Lika överlägsen image har Apoteket när det gäller service. Nästan varannan, 44 procent, anser att personalen på Apoteket är mycket serviceinriktad. Motsvarande tal för Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel är 23 respektive 20 procent.

Sämst betyg av konsumenterna för kompetensen och servicen får personalen på Åhléns apotek.

– Att de nya aktörerna får låga betyg och lägre betyg än Apoteket behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte presterar. De kan vara både kunniga och serviceinriktade. Men de har i så fall inte lyckats få ut det till konsumenterna, säger Göran Erasmie.

Han framhåller dessutom att Apoteket säkert gynnas av sin långa historik på marknaden.

– De allra flesta har erfarenhet av Apoteket och en uppfattning om vad man får där när det gäller kompetens och service. Och kanske har dessutom det gamla monopolföretaget skärpt sig lite extra nu när man fått konkurrens.

Noteras kan att personalen på Apoteket får särskilt höga betyg av konsumenterna för sin kompetens, högre än för sin serviceorientering. För alla de nya aktörerna på marknaden är det precis tvärtom. De får bättre betyg för sin serviceorientering än för sin kompetens.

——————————————–

Källa: Av David Jansson, market.se
Publicerad i market.se 23 november 2010
Läs hela artikeln på market.se

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Sedan maj 2009 är ScandInfo miljödiplomerade av Göteborg Stad.

Miljödiplomeringen innebär att ScandInfo alltid tar hänsyn till den miljöpåverkan som uppstår i företagets verksamhet.

Vi arbetar aktivt för en bättre miljö. Vår strävan är att nå en långsiktig hållbarhet i vårt arbete samt hela tiden förbättra oss inom de områden vi fortfarande kan. Företagets miljöplan och miljöpolicy står i centrum för detta arbete.

Hela personalen är involverad i arbetet, då alla har genomgått en grundläggande miljöutbildning. Varje år revideras vårt miljöarbete av Göteborg Stad.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}