Logga in
Sve
  • Eng
  • Sve

Förra veckan var jag på Webbdagarna och som vanligt bjöds det på mycket energi och inspiration. För mig var den röda nätverkssladden (tråden) förändring, eller not business as usual.

Gustaf Josefsson (@guff_se) öppnade med hur vi med ny teknik och internet gått från ett statiskt till ett helt dynamiskt samhälle. Behovet av ständigt lärande är central, men ett problem finns i det faktum att vi ofta är så upptagna med att producera det vi gör att vi prioriterar bort ny kunskap och lärande. Tre tips att hantera den förändringstakt som vi lever med idag är lärande, att experimentera och att bara köra på.

”Om det är något vi vet säkert så är det att vi aldrig vetat så lite om framtiden som vi gör idag.”

Nina Åkestam (@NinaAkestam) berörde och var tankeväckande på många sätt. Hennes tal handlade om att kunna hantera både arbete och liv. Nina presenterade bland annat en strategi för att lyckas med målsättningen att vara det man gör utan att gå under på kuppen. En intressant reflektion kring arbetslivets villkor är att vi fortfarande lutar oss mot Saltsjöbadsavtalet från 1938 som bygger på den industriella revolutionen. Samtidigt har utvecklingen varit lika stor de senaste decennierna (kommunikationsrevolutionen) som de 100 åren dessförinnan.

”Det är inte så farligt att misslyckas. Ingen kommer minnas det.”

En annan favorit är Lisa Lindström (@lisalindstrm) som berättade om hur man bygger sitt varumärke i en värld som ständigt förändras. Det handlar om att kontinuerligt revidera vad vi gör och våga prova. Det handlar om att det är viktigare än någonsin att produkten eller tjänsten levererar i alla delar. Hur åstadkommer man då det här? Lisa tipsar om tre gyllene regler för prototyper.

1. Sluta gissa. Mät, gör om, gör rätt (följ upp). Ut och lyssna och se.

2. Våga göra allt samtidigt. I vårt prototypsamhälle finns inte den linjära leveransprocessen längre.

3. Etablera en prototypkultur. Ett förhållningssätt att jobba utifrån och som ökar innovationskapaciteten.

”Vi lever i ett prototypsamhälle.”

Den digitala närvaron ställer krav på nya och flexibla organisationer för att vi ska vara relevanta. För oss och alla andra är det viktigt att se den som en integrerad del av verksamheten. Affärer drivs i allt högre grad av data, och att mäta, lyssna och följa upp får en ännu större betydelse om än delvis i nya eller fler delar av leveransprocessen.

Betydelsen av en business som omfamnar förändring, tycker jag kan sammanfatta det hela.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}