Logga in
Sve
  • Eng
  • Sve

Jag deltar i ett nätverk för företagsledare som heter Presidents’ Institute. För ett år sedan hörde jag där ett föredrag av Costas Markides.

Markides är professor i Stragegy and Entrepreneurship på London Business School. Hans föredrag handlade om hur en utmanare kan vända spelplanen på en marknad. Ett av hans budskap var detta.

Om en utmanare följer den verklighetsbild, de sanningar som de etablerade företagen står för, är utmanaren förlorad.

Men om utmanaren istället förnekar de etablerade företagens verklighetsbild och sanningar, kan istället de företagen bli hopplöst efter.

Detta att vara stor och dominant är förrädiskt, tänker jag. Inom en visst utrymme kan den stora och dominanta ta nya steg, men i allt väsentligt sker det utifrån samma världsbild, samma människoperspektiv, som gjorde att företaget en gång blev stort.

De riktigt stora pionjärkliven verkar emellertid vara nästan omöjliga att ta för de stora etablerade företagen. Det påminner om fotbollsspelaren som är som lättast att ta sig förbi, om man spelar bollen precis intill hens stödjeben. Det kan inte förflyttas.

Ett klassiskt exempel är berättelsen om David. Alla – inklusive israeliterna själva – utgick från att det var svärd som gällde i duellen mot Goliat. Det var så självklart så det inte behövde sägas. Hur David gjorde vet ni. Och om man inte tror på berättelsen, är den ju en sedelärande story, i alla fall.

I min personliga business intelligence är de här globala föredragen på Presidents Institute, men också sociala medier mycket viktiga.

En trend jag tror kommer mer och mer är företagens transparens externt.

Det naturliga för företag har ju många gånger varit att inte släppa ut mer information än den man själv tycker stärker det egna varumärket.

Och det är ju då framför allt mycket nöjda kunder som är de bästa reklampelarna, eller hur.

Som ledare för Sölvesborgshem, hade jag gärna sett att vi hade gått ut i omkörningsfilen.

Transparens är något som vi är lite mer vana vid, eftersom vi redan omfattas av offentlighetsprincipen. Men vi kan bli så mycket mer transparenta.

Varför?

Jag ser två tunga skäl.

1. Jag tror att förtroendet man vinner genom ärlighet är djupare. (Finns en del exempel på hur även stora företag visat sig tänka i de banorna.)

2. Att vara mycket transparent är att utmana sig själv.

Vi är ett framgångsrikt företag på vår lokala marknad. Allt är uthyrt, finanserna goda, fastigheterna på strategisk nivå i rätt skick. Det är en förrädisk situation.

För dessa förutsättningar kommer inte att vara för evigt. När en märkbar förändring kommer, märker man den troligtvis för sent.

Bättre då att göra sig ännu starkare nu.

Det sägs att när upptäckaren Cortes nådde den nya världen (Mexico), lät han bränna skeppen, för att hans män skulle bli mer motiverade att inte backa när de tog landet. Jag har tidigare bloggat om detta och historien visade sig sakna belägg, vad gäller Cortes hade för avsikt (dessutom sänkte han skeppen). Besättningen frågade Cortes vad de skulle göra härnäst. Svaret överraskar alla! Men som sedelärande story är det ändå intressant.

Vad händer med en organisation, när den medvetet utmanar sig själv, när den medvetet avstår från en upplevd fördel?

Den blir – om ledarskapet är rätt – en ännu starkare organisation.

Därför kommer Sölvesborgshem mot slutet av året att i realtid, på vår sajt (då helt ny sajt), publicera totalresultatet av vår kundundersökning.

Denna kundundersökning började i oktober och sker sedan hela tiden.

Hela tiden – på ett år har vi hunnit skicka ut 1200 enkäter, lika många som vi har lägenheter. Och så fortsätter det.

Vi kommer alltså in i ett tillstånd av ständigt bedömande av våra kunder, och totalresultatet visas i realtid ocensurerat på vår sajt.

Alla som vill kan alltså varje dag se hur nöjda, eller mindre nöjda våra kunder är. Det blir som ett slags börskurs i förtroende.

Vi vet inte idag hur nöjda kunderna är på enkätsätt sett. Så vi går från att inte mäta kundnöjdhet alls, till att göra kontinuerlig kundundersökning vars totalresultat publiceras på vår sajt i realtid.

Det kan vara en game changer. För jag tänker, att om detta blir känt, kommer andra företag och organisationer att få frågan, om varför de inte också gör detta? Har de något att dölja?

Plötsligt har spelplanen ändrats.

(Jag är emellertid så balanserad, att jag inte förväntar mig detta genomslag. Därtill är Sölvesborgshem på den mediala arenan för små. Kanske har jag fel.)

Men kanske viktigare än att få uppmärksamhet och att ändra spelplanen: plötsligt har vi i företaget ändrats. Vi har, hoppas jag, helt enkelt levlat till nästa nivå i spelet. Genom att utmana oss själva, genom att exponera våra svagheter, har vi gett oss själva incitament och tryck utifrån, att bli ännu smartare, ännu effektivare.

Johan Braw, VD Sölvesborgshem (twitter, linkedin och blogg på Sydöstran)

2 kommentarer
  1. {{comment.author_name}}