Logga in
Sve

Digitala verktyg öppnar upp för nya möjligheter.  På Scandinfo jobbar vi nu mycket med nya digitala metoder, bland annat Insight Communities. Först och främst, vad är en Insight Community?

Kortfattat kan en Insight Community beskrivas som en digital plattform där människor som är engagerade i företaget och varumärket samlas för en kontinuerlig dialog. Man kan se det som att ha ett rum med konsumenter omedelbart tillgängliga att ställa frågor till.  Hur kan en Insight Community då hjälpa till i insiktsarbetet?

Snabba och effektiva avstämningar

Genom en Insight Community har du möjlighet att väldigt snabbt och effektivt ställa frågor till konsumenter. I och med att barriärerna är lägre – både vad gäller tid och kostnad – innebär det att man får snabbare svar. Det i sin tur ger också möjlighet att ställa frågor löpande och när de uppstår, något som inte är möjligt med traditionella metoder som har en längre startsträcka.

Identifiera nya möjligheter

En Insight Community ger dig möjlighet att enkelt ha en kontinuerlig dialog med de som köper, använder, tycker och tänker om ditt varumärke. Det ger också möjlighet att förstå konsumentens vardag utanför det specifika varumärket eller kategorin. Kontextuell förståelse är ovärderlig för insikter och inspel för exempelvis produkt- och kategoriutveckling och att identifiera nya möjligheter.

Mer engagerade deltagare ger bättre insikter

Insight Communities är på konsumenters villkor.  Det gör det möjligt att möta konsumenter och förstå deras upplevelser – på deras villkor. Verktygen är plattformsoberoende och ofta asynkrona. Det betyder att deltagare väljer om de vill svara på mobilen på bussen eller hemma i soffan med läsplattan, beroende på vad som passar dem bäst. En Insight Community tar också bort tidigare geografiska barriärer och gör det möjligt att engagera mindre och svårare målgrupper.

Vårt seniora team tar hand om dig hela vägen

Förutom vår unika plattform finns våra seniora konsulter till hjälp under hela processen. Tillsammans med kunden tar de fram relevanta frågeställningar och förmedlar resultat och insikter. Vi har dessutom en dedikerad panel manager som ansvarar för att deltagarna hålls engagerade.

Vi tror starkt på nya digitala verktyg som skapar nya spännande möjligheter. Kontakta mig om du vill veta mer! 

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Vi hälsar Njie Group välkommen som ny kund! Njie har vuxit rejält sedan grundaren Assan Njie först började importera Aloe Vera-dryck 2008. Då skötte han distributionen i Göteborg med sin moped. I dag har företaget rikstäckande distribution och sortimentet omfattar, förutom Aloe Vera-drycker i olika smaker, energidrycker, sockerfri läsk med vitaminer och antioxidanter och inte minst Njie ProPud, en proteinpudding baserad på laktosfri mjölk som framgångsrikt konkurrerar med den populära kvargen.

På senare tid har Njie intensifierat arbetet med sin varumärkesplattform och visuella identitet. Den varumärkesmätning Scandinfo genomför är ett sätt att följa utvecklingen på marknaden vad gäller kännedom och användning både för det egna och konkurrerande varumärken liksom för produktkategorierna i sig. Givetvis är det då av intresse att se effekten av bl a den kommunikation som görs i traditionella såväl som sociala medier.

Scandinfo blir ett bra stöd i vår varumärkesresa med den erfarenhet och kompetens de har. Dessutom är det bra med en snabb och flexibel partner när det händer så mycket i vårt företag”, säger marknadschefen Ove Henriksson.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Tiden går fort och redan har lite mer än en månad gått av 2016. Vi på Scandinfo har ett spännande år framför oss som med all säkerhet kommer att bjuda på såväl överraskningar som stimulerande arbetsuppgifter att ta sig an. Med ett fokus på att ständigt utvecklas och leverera än större affärsnytta åt våra kunder står vi inför ständiga utmaningar.

2016 är året då vi sätter LiveSteps på kartan

Förra året började vi vår resa med LiveSteps för bostadsbranschen och 2016 är det år då vi sätter LiveSteps på kartan för denna bransch. En lösning vi har utvecklat tillsammans med representanter för bostadsbranschen och som ger helt nya möjligheter att följa kundnöjdheten i realtid. På vårt Bostads- och fastighetsevent den 17 mars kommer vi att prata mer om fördelarna med detta sätt att mäta så missa inte det.

Vi ser att LiveSteps är en lösning som kan passa i många branscher. Vi tror på idén att följa resultat i realtid och därmed ha fokus framåt snarare än att lägga planer utifrån ett mättillfälle som snabbt blir historik och ett konstaterande.

Insight communities – att komma närmare kunden

Vi ser också framemot att jobba vidare med Faktum och BingoLottos insight communities. Genom dessa communities för vi en kontinuerlig dialog med Faktums läsare och BingoLottos tittare. Här tar vi vara på dessa gruppers engagemang genom frågor i diskussionsforum eller frågeformulär. Vi kan också ge deltagarna möjlighet att chatta, dela bilder och prata med varandra. Allt under överinseende av en moderator. Våra kunder får en snabb återkoppling på vad som varit bra i programmet eller tidningen och kan snabbt stämma av nya ideér.

Gamla och nya samarbeten ger energi till verksamheten

Vi kommer att fortsätta och även utveckla vårt samarbete med Opinion i Norge. Våra två bolag stöttar varandra i utvecklingen av nya produkter och tjänster. Vi använder Opinions plattform OnLive för insight communities och de använder våra systemutvecklare för systemlösningar inom varumärke och kundnöjdhet. Undersökningsbranschen utvecklas snabbt och det är viktigt att ha ett brett nätverk. Mötet med någon som har närliggande utmaningar ger en större kraft att komma vidare.

En helt ny utmaning ställs på oss i vårt samarbete med Multipipe Nordic. Här får vi kunskap om hur vi på bästa sätt når ut till kunden och hur vi kan bli bättre på social selling. Områden som känns viktiga att sätta fokus på i vår allt mer digitaliserade värld.

Häng med oss under året

Givetvis kommer alla medarbetare att fortsätta att dela med sig av sina tankar och åsikter på vår blogg, att visa vad vi gör framförallt på instagram, LinkedIn och Twitter. Så följ oss gärna där för att ta del av det som händer på Scandinfo under 2016.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Picadelis salladsbarer finns i närmare 1400 livsmedelsbutiker och servicebutiker runt om i Sverige. Företaget har vuxit kraftigt de senaste åren och satsar nu på att bygga varumärket Picadeli på ett mer aktivt sätt än tidigare. Scandinfo kommer därför vara företagets partner i en varumärkestracking där både kategorianvändning och varumärke följs.

”Vi vill kunna mäta våra insatser och förhoppningsvis säkerställa att satsningen får den effekt vi planerat”, säger marknadschefen Lisa Isakson.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Eventet vänder sig dig till som arbetar i bostad- och fastighetsbranschen.

Tid:17 mars klockan 12
Plats: Scandinfos kontor i Göteborg (Kungsgatan 42)
Vi börjar dagen med lunch och därefter följer spännande talarpass och panelsamtal. Vid cirka klockan 17 bryter vi för mingel där vi bjuder på lättare förtäring. Då finns möjlighet att bolla idéer och tankar med andra bolag men också med oss konsulter och systemutvecklare inom Bostad- och Fastighet.

Programmet kan komma att ändra sig men nedan är några smakprov

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för marknadsanalys
Utvecklingen har de senaste åren gått i snabbt tempo och därmed har förutsättningar både vad gäller teknik och beteende radikalt förändrats. Vilka trender ser vi och som är viktiga att förhålla sig till för att hyresgäster ska fortsätta vilja dela med sig av sina tankar och åsikter? Det kommer Sarah Adolfsson marknadschef på Scandinfo att berätta om.

Kontinuerliga kundundersökningar – ett kraftfullt ledningsredskap

Sölvesborgshem genomför sedan hösten 2015 kontinuerliga kundundersökningar. Dessutom uppdateras kundernas totalnöjdhet i realtid på företagets sajt. Johan Braw som är VD för bolaget använder dagligen systemet för att mer förstå kundernas upplevelser och prefenser. Transparensen och det aktiva användandet av systemet är ett medvetet sätt att skapa incitament för att Sölvesborgshem ska utvecklas.

Insight communities – det digitala bomötet
I insight communities är era kunder/medborgare inte en siffra utan här interagerar människor löpande med varandra. Via vår expertis och vår plattform OnLive, samlar vi en grupp med kunder som ger er ett stöd i ert beslutsfattande. Här ställs frågor, deltagarna diskuterar och interagerar med varandra, allt för att ni ska få en snabbare och bättre förståelse för kunderna. Vi kommer med ett case från en av våra bostadskunder visa hur insight communities fungerar i verkligheten.

Panelsamtal om LiveSteps
Den 1 december lanserade vi den nya versionen av LiveSteps där vi mäter kundnöjdhet kontinuerligt.

Vi har bjudit in fyra bolag som med olika förutsättningar och approach har valt LiveSteps (Mitthem, Järfällahus, Eksta och Treklövern). I vårt panelsamtal kommer vi bland annat diskutera varför dessa bolag började med LiveSteps och hur de arbetar med resultatet. Vi utlovar också expertråd på vägen från bolagen.

Anmäl dig så snart som möjligt men allra senast 10 mars till sarah.adolfsson@scandinfo.se. Glöm inte att meddela eventuell specialkost/matallergier vid anmälan.
Önskar ni boende har vi ordnat rabatterat pris på Hotell Royal som ligger nära Scandinfos kontor. Boka på 031-700 11 70 eller info@hotelroyal.nu och uppge ”Scandinfo”.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Det spelar ingen roll hur bra servicen är, människor i mellanmjölkens Landet Lagom sätter inte högsta betyg när de svarar på en enkät för det finns alltid något som kan bli bättre. De sätter en 4:a om det var jättebra och en 3:a om det var ok. För att någon skall sätta en 5:a måste det vara så otroligt bra att det är omöjligt, då skulle vi behöva ge bort grejerna

Varianter på detta uttalande hör jag varje vecka, det är en väldigt vanlig missuppfattning, att kunder normalt inte svarar ”mycket nöjd” även om de fått riktigt bra service. Men det intressanta är att när jag tittar på hur kunder faktiskt svarar i de kundnöjdhetsundersökningar som Scandinfo genomför i olika branscher och bland olika målgrupper så visar det sig att i branscher utan bytesbarriärer (dvs där kunden enkelt kan välja annan leverantör) så är kunderna oftast mycket nöjda, dvs en bra bit över hälften ger betyget 5 av 5. Större delen av de som inte sätter 5:a ger en 4:a, dvs de är nöjda men inte mycket nöjda. Missnöje existerar knappt, vilket är naturligt. De kunderna som blivit missnöjda löser snabbt sitt problem genom att bli kunder hos konkurrenten.
Även i andra ändan av skalan är det väldigt logiskt om man tänker efter. Människor som upplever att de fått riktigt bra service vill ”bjuda tillbaka”, på samma sätt som vi bjuder tillbaka när vi varit på middag hos grannen. Det ligger inbyggt i människans natur att får jag något vill jag ge tillbaka. Så har kunden verkligen fått riktigt bra service så svarar de allra flesta faktiskt högsta betyg, även i landet Lagom. Visst finns det en och annan som inte gör det men de är ytterst få och oavsett så förblir rekommendationen densamma:
Fokusera på kunden och på att ge riktigt bra service för i slutändan handlar det inte om vad kunden kryssar utan om att kunden skall vara så nöjd att hen talar väl om oss, rekommenderar oss, stannar kvar och kommer tillbaka nästa gång, bygger vårt varumärke etc. Det är där kundnöjdhetsarbetets verkliga belöning finns!

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

När jag och mina barn, 14 och 15 år, pratar om hur det är att jobba, kommer det alltid upp hur viktigt det är att man har ett arbete man trivs med. För att kunna göra ett bra jobb är det viktigt att man gillar sina arbetsuppgifter samt sina kollegor, kunder/leverantörer/elever/patienter.

För ett tag sedan gick internminnet till min 15-årige sons egenhändigt byggda dator sönder. Vi åkte därför till Inet för att få ut ett nytt internminne på garantin. Under hela besöket i butiken talade säljaren enbart med min son om vad som hänt från det att han köpte minnet till det att det gick sönder, samt på vilka olika sätt han hade felsökt. Säljaren lyssnade på fullaste allvar. Istället för att få en ny vara på garantin ville de skicka in minnet till deras serviceavdelning för att se om de kunde hitta felet och laga det.

Fortsättningen på det redan positiva bemötandet blev bara mer imponerande; sonen fick sms nr 1; Påbörjat ditt serviceärende, sms nr 2; Ny status, vi väntar på utbytesenhet, sms nr 3; Din produkt har kommit och är klar för avhämtning.

När vi varit i butiken och hämtat ut det nya internminnet, går två mycket nöjda kunder ut från butiken. En 15-åring som blev tagen på allvar genom att de lyssnat på honom och löst hans problem på bästa sätt samt en mycket nöjd mamma som egentligen inte fått något mer än blivit trevligt bemött. Båda känner, att hit går vi även nästa gång vi behöver något som de säljer.
I bilen hem säger sonen; På Inet skulle jag vilja jobba, där trivs alla, det märks på dem.

Det får mig att tänka på hur viktigt det är att man själv trivs på jobbet för att göra ett bra jobb. Resultatet blir bra, man själv har roligt och samtidigt har man förhoppningsvis gett lite positiv energi till sina kollegor och alla andra man möter på arbetet.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Idag lanserar vi vår nya kundnöjdhetsundersökning för bostadsbranschen. Sedan början av 1990-talet har vi på Scandinfo arbetat riktat med marknadsundersökningar mot just bostads- och fastighetsbranschen.

Att mäta kundnöjdhet kontinuerligt är något som vi har gjort länge i många andra branscher och som vi för några år sedan även introducerade i bostadsbranschen.

Nu tar vi ett steg till!

Bostadsbranschen har varit med i utvecklingen

Istället för att sätta igång och bygga ett nytt system (där vi rapporterar resultat från kundundersökningen) har vi bjudit in branschen i utvecklingen. Vi har träffat närmare 50 bostadsbolag (både kunder och icke-kunder) för att bättre förstå marknadens behov; vad som är viktigt när man arbetar med resultatet från kundundersökningen, vad man uppskattar med dagens lösning men också vad som saknas. I dessa möten testade vi även av vårt tänk för att få återkoppling om vi var på rätt väg.

Från varje möte har vi lärt oss något, det tillsammans med vår erfarenhet av vad vi ser behövs, hoppas och tror vi att vi verkligen har skapat ett verktyg som hjälper bostadsbolagen att få ännu nöjdare hyresgäster, nämligen LiveSteps!

 

Varför LiveSteps?

Med namnet LiveSteps vill vi signalera det vi tror på. Ordet ”Live” lyfter fram vår kontinuerliga mätmetod. Varje dag uppdateras resultatet där fokus är på ”framåt” och att göra småjusteringar snarare än att lägga planer utifrån ett mättillfälle som snabbt annars blir historik och ett konstaterande. Vi tror på att en kundundersökning ska bidra till att varje bolag/organisation förflyttar sitt resultat några steg framåt hela tiden utifrån de förutsättningar som man själv står inför, därav ”Steps”.

Lika viktigt att varje bolag fokuserar och utvecklar utifrån sitt resultat, lika viktigt har det varit att rapporteringssystemet inkluderar samtliga medarbetare. Arbetar man t.ex. med temperatur och ventilation eller i kundservice, är det just dessa frågor som är relevanta att fokusera på.

Kundnöjdhet är inte något som sker en gång om året av några medarbetare, det sker hela tiden och när alla bidrar.

Transparens

I LiveSteps finns möjlighet till behörighetssystem, dvs. att vissa personer endast ser vissa resultat. Vi vill däremot framhålla vikten av att vara transparent med resultatet. Det handlar både om att vara transparent med resultatet sinsemellan varandra i organisationen men också att vara transparent gentemot sina kunder som har svarat på undersökningen. Istället för att berätta om resultatet någon gång om året, kan vi hjälpa till att spegla resultatet direkt på våra kunders hemsidor. Vi tror det signalerar trovärdighet och att man inte stirrar sig blind på ett faktiskt resultat. En av våra nytillkomna kunder, Sölvesborgshem, har redan tagit det steget och bloggade för ett tag sedan hos oss hur de ser på detta.

Vi som har arbetat med utvecklingen av LiveSteps har längtat efter den här dagen och ser verkligen fram emot att få hjälpa bostadsbolagen att få ännu nöjdare kunder!

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Butiken i Hemling, fem mil norr om Övik, vinner Ica Närakundernas guldmedalj hösten 2015. En lanthandel, som är något alldeles extra och när man hör vad kunderna säger, förstår man att butiken gör att hela byn och bygden lyfter.

Visst hör vi då och då hur viktigt det är att livsmedelsaffärerna hålls igång även i de glesbefolkade delarna av Sverige. Utan dem får landsbygden svårt att attrahera och behålla boende. Man önskar att man då kunde starta en Hemlings här och där. Då skulle det vara lätt att hålla hela Sverige levande.

När vi under hösten genomför den återkommande kundundersökningen visar resultaten att Hemlings har de nöjdaste kunderna bland alla ICA Närabutiker i Sverige. Hur gör Maria och Elisabeth, som driver butiken? Vad är hemligheten? Att kunna erbjuda kunderna ett bra sortiment säger många av kunderna.

Ett sortiment som överraskar positivt gång efter gång.

En lanthandel med stort sortiment. Man hittar oftast det man behöver. Alltid vänligt bemötande. Heder åt flickorna som driver affären som är så viktigt för de boende i bygden.

Jag frågar Peter Sundberg, driftledare, och ber om hans kommentar till kundernas positiva omdöme.
Jag förstår precis vad de menar. Hemlings är en otroligt välskött butik och det är alltid trevligt och välkomnande att komma dit. Maria och Elisabeth jobbar också väldigt aktivt med att förändra och utveckla sortimentet. Sen blir jag jätteglad då de ingår i vårt småbutiksprogram, som syftar till att stötta och utveckla de små butikerna i glesbygd, säger Peter.

Att ha ett sortiment som kunderna uppskattar bygger också på att man är lyhörd och såhär säger några av kunderna när vi frågar.

Inget verkar omöjligt. De tar hem speciella varor som jag önskar.

Bra ekosortiment. Lätt att få beställa varor som man önskar. Bästa servicen hos Maria och Elisabeth.

Att lyssna och ge bra service verkar gå hand i hand och visst är butiken något mer än ett ställe där man bara handlar.

Bra träffpunkt för många, samt att personalen är otroligt hjälpsam och tillmötesgående.

En liten butik med ett otroligt bra sortiment, välskött och fint i butiken. Trevlig personal med fantastiskt engagemang. Med tanke på butikens storlek och kundunderlag så är det svårt att tänka sig något bättre.

På lördag 5 december firar man lite extra kring utmärkelsen kundernas Guldmedalj. Ta chansen och titta in och bli en av Sveriges nöjdaste ICA Nära kunder.

Jag säger Grattis så högt det går och hoppas det hörs ända från Göteborg till Hemling.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}

Det finns mycket att säga om ICA Supermarket i Hjärnarp eller Arons som den ofta benämns. Sveriges bästa enligt kunderna. ”Arons rockar” skriver en av de många lojala kunderna. Det går nog att skriva en hel bok om hur det är att handla i butiken. Här är ett försök att ge en bild av Arons i Hjärnarp, som ligger en mil norr om Ängelholm.

Förstaplatsen och kundernas Guldmedalj delar man med Toria i Torsby. Gemensamt för Arons och Toria är att de har de nöjdaste ICA Supermarketkunderna just nu. Varje halvår genomförs Kundkompassen. Ett sätt att fånga och mäta vad kunderna tycker och en möjlighet att hitta de förbättringsområden som är allra bäst. Något som butiken i Hjärnarp tagit fasta på. Varje halvår har man blivit lite bättre och nu har man nått så långt att man vinner kundernas Guldmedalj hösten 2015.

Om du träffar någon av de många lojala kunderna och frågar vad som är allra bäst med Arons, nämner de troligen personalen, chark och köttdisken eller de obefintliga köerna i kassan. Det är en fröjd att läsa vad kunderna skriver om butiken. Här är ett axplock:

”FANTASTISK PERSONAL!! Alltid glada och väldigt serviceminded/ hjälpsamma. Perfekt lite lagom stor butik där det mesta finns. Och finns det inte så brukar det lösa sej ändå. Jag handlar ALLTID här och känner inte behovet av nån kompletterande butik. Arons Rockar! ”

Bra även när vänner hälsar på.

”Personalen är fantastisk, om det är något som ni inte har… så tar ni alltid hem det. Köttet är super. Har vänner på annan ort, när de varit på besök hos oss, så åker de alltid inom och handlar på Arons – super betyg.”

Något som är svårt att lösa är vara populär och samtidigt ha korta köer i kassan. Det är väldigt tydligt att Stellan och personalen satt det som en viktigt punkt.

”Oavsett vilken dag eller tid så är det alltid gott om personal i butiken och det är ALDRIG kö i kassan! Om man vill ha in något i sortimentet så är Stellan aldrig oäven att ta hem varan. Charken är fantastisk. Brödsortimentet likaså.”

”Ett fantastiskt bemötande och aldrig kö i kassan!”

På torsdag mellan kl. 10-18 börjar man fira kundernas Guldmedalj genom att bjuda på kaffe och prinsesstårta från butikens eget bageri. Butiken kommer att fortsätta uppmärksamma utmärkelsen genom olika event närmsta månaderna.

Nu vet i alla fall jag var jag kommer att stanna till, när kompassen pekar söderut framöver. Grattis säger vi till Stellan, personal och alla lyckliga kunder.

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}
Nyhetsbrev
Kontakt
  • +46 31 743 44 00
  • mail@scandinfo.se
  • Kungsgatan 42, 411 15 Gothenburg, Sweden