Logga in
Sve
  • Eng
  • Sve

Idag lanserar vi vår nya kundnöjdhetsundersökning för bostadsbranschen. Sedan början av 1990-talet har vi på Scandinfo arbetat riktat med marknadsundersökningar mot just bostads- och fastighetsbranschen.

Att mäta kundnöjdhet kontinuerligt är något som vi har gjort länge i många andra branscher och som vi för några år sedan även introducerade i bostadsbranschen.

Nu tar vi ett steg till!

Bostadsbranschen har varit med i utvecklingen

Istället för att sätta igång och bygga ett nytt system (där vi rapporterar resultat från kundundersökningen) har vi bjudit in branschen i utvecklingen. Vi har träffat närmare 50 bostadsbolag (både kunder och icke-kunder) för att bättre förstå marknadens behov; vad som är viktigt när man arbetar med resultatet från kundundersökningen, vad man uppskattar med dagens lösning men också vad som saknas. I dessa möten testade vi även av vårt tänk för att få återkoppling om vi var på rätt väg.

Från varje möte har vi lärt oss något, det tillsammans med vår erfarenhet av vad vi ser behövs, hoppas och tror vi att vi verkligen har skapat ett verktyg som hjälper bostadsbolagen att få ännu nöjdare hyresgäster, nämligen LiveSteps!

 

Varför LiveSteps?

Med namnet LiveSteps vill vi signalera det vi tror på. Ordet ”Live” lyfter fram vår kontinuerliga mätmetod. Varje dag uppdateras resultatet där fokus är på ”framåt” och att göra småjusteringar snarare än att lägga planer utifrån ett mättillfälle som snabbt annars blir historik och ett konstaterande. Vi tror på att en kundundersökning ska bidra till att varje bolag/organisation förflyttar sitt resultat några steg framåt hela tiden utifrån de förutsättningar som man själv står inför, därav ”Steps”.

Lika viktigt att varje bolag fokuserar och utvecklar utifrån sitt resultat, lika viktigt har det varit att rapporteringssystemet inkluderar samtliga medarbetare. Arbetar man t.ex. med temperatur och ventilation eller i kundservice, är det just dessa frågor som är relevanta att fokusera på.

Kundnöjdhet är inte något som sker en gång om året av några medarbetare, det sker hela tiden och när alla bidrar.

Transparens

I LiveSteps finns möjlighet till behörighetssystem, dvs. att vissa personer endast ser vissa resultat. Vi vill däremot framhålla vikten av att vara transparent med resultatet. Det handlar både om att vara transparent med resultatet sinsemellan varandra i organisationen men också att vara transparent gentemot sina kunder som har svarat på undersökningen. Istället för att berätta om resultatet någon gång om året, kan vi hjälpa till att spegla resultatet direkt på våra kunders hemsidor. Vi tror det signalerar trovärdighet och att man inte stirrar sig blind på ett faktiskt resultat. En av våra nytillkomna kunder, Sölvesborgshem, har redan tagit det steget och bloggade för ett tag sedan hos oss hur de ser på detta.

Vi som har arbetat med utvecklingen av LiveSteps har längtat efter den här dagen och ser verkligen fram emot att få hjälpa bostadsbolagen att få ännu nöjdare kunder!

Kommentera
  1. {{comment.author_name}}